fbpx

Při tvorbě e-mailové rozesílky se nevyhnete přemýšlení nad tím, jak napsat poutavý předmět. Podívejte se na sedmičku praktických rad, které vám tento úkol ulehčí a zároveň přispějí ke zvýšení open rate.

Proč vůbec řešit předmět e-mailu?

„Tak tam něco napíšeme, vždyť je to fuk,“ je přístup, který u předmětu e-mailu rozhodně nedoporučujeme. Podle statistik OptinMonster z února 2021 se 47 % příjemců rozhoduje o otevření e-mailu na základě předmětu, dalších 69 % reportuje spam pouze na základě předmětu. Jinými slovy předmět zásadně ovlivňuje to, zdali e-mail někdo otevře, nebo ho nahlásí jako spam.

E-mailové schránky zákazníků jsou zaplaveny stovkami e-mailů denně, proto je chytrý a úderný předmět důležitější než kdy dříve. Slova, která pro předmět e-mailu zvolíte, mají dopad na to, zda se vám e-mailing vyplatí dělat. Bez ohledu na to, jak propracované jsou vaše e-mailové kampaně, vyjde veškerá snaha vniveč, pokud vaše cílové publikum e-mail neotevře.

Než se vrhneme na 7 rad, rádi bychom pouze upozornili na to, že je třeba si z nich vzít především to, co je relevantní pro váš brand, váš tón komunikace a vaše publikum. V newsletteru pohřební služby asi není úplně prostor pro smajlíky, e-shop s žertovnými dárky by zase měl mít smysl pro humor. Nezapomínejte na to, jaké je vaše publikum a komu newsletter posíláte. Rady jsme formovali na základě analýzy více než 13 tisíc mailů od více než 600 značek.

1. Tlačte na pilu

Urgence vyvolává akci. Vyhněte se teleshoppingovým praktikám, ale nebojte se na příjemce zatlačit. Uvedení termínu v předmětu vytváří pocit naléhavosti, který může povzbudit příjemce, aby upřednostnili váš e-mail. Můžete zkusit rozeslat oznámení o akci. Jakmile se začne blížit konečný termín, připomeňte uživatelům propagační akci v následném e-mailu ve smyslu „poslední šance“. Formulace „teď nebo nikdy“ jsou často nejúspěšnější.

Příklady:

  • Notino: Právě teď: DOPRAVA ZDARMA na každou objednávku nad 700 Kč.
  • Tescoma: Neváhejte – AKČNÍ ceny z katalogu co nevidět končí
  • MODE.cz: Do dnešní půlnoci: 15% extra sleva na vše od GUESS 💙

2. Vyvolejte zvědavost

Některé předměty jasně říkají, co příjemce otevřením newsletteru může získat. Jiné však dělají tajnosti a snaží se vzbudit přirozenou zvědavost a zájem příjemců. Ti potřebují otevřít e-mail, aby získali více informací. Myslete však na to, že i záhadný předmět musí stále odpovídá vaší značce. Příliš nejasné sdělení by mohli lidé vnímat jako spam.

Příklady:

  • Sephora: Něco speciálního v tomto emailu! Uvnitř navíc čeká katalog plný překvapení!
  • YourSurprise: Čau, připravili jsme pro tebe nové překvapení!
  • Lentiamo.cz: Psst, něco pro vás máme

3. Slevy a dárky zdarma fungují

Asi nebude velkým překvapením, že příjemci slyší na akce, zvlášť když mají možnost něco získat zcela zdarma nebo alespoň s bombastickou slevou. Výši slevy zahrňte do svého předmětu. Lidí mají jednoznačně větší sklon otevírat newslettery, když vidí slevu. V naší aplikaci najdete sekci Reporty, kde máte k dispozici přehledný žebříček výše slev za daný měsíc a za konkrétní kategorii. Snadno tak zjistíte, na jak vysoké slevy lákají v předmětech mailů konkurenční e-shopy ze stejného odvětví. Například v dubnu 2021 bylo nejběžnější slevou 20 %.

4. Pozor na CAPS LOCK a spamové manýry

Říkáte si, že co je napsáno velkými písmeny, nemůže nikdo přehlédnout? Není to tak úplně pravda. Pokud napíšete celý předmět, jak kdyby se vám na klávesnici zasekl CAPS LOCK, zhoršíte tím čitelnost textu a tím pádem i šanci na otevření. Navíc platí ještě jedna věc. Použití jen velkých písmen upoutá pozornost vašeho příjemce a váš e-mail vynikne v doručené poště, ale lidé tak nějak nemají rádi, když na ně někdo křičí. Podobně to nepřehánějte s používáním vykřičníků. Tyto formulace navíc připomínají spam, který často křičí KLIKNĚTE ZDE. Jako nevyžádanou poštu vás pak může vyhodnotit jak stroj, tak lidská bytost.

V sekci Předměty, kde analyzujeme všechny předměty přijatých newsletterů, se přesně dozvíte, jak velké procento odesílatelů CAPS LOCK alespoň v části předmětu používá. Stejně tak Mailhunt hlídá používání emoji a interpunkce na konci věty.

Příklady:

  • Brasty.cz: ❤️ Prvomájová SLEVA 200 Kč na parfémy!
  • bauMax: JAHODNÍK JEDNOPLODÍCÍ I STÁLEPLODÍCÍ
  • inSPORTline: Mega FITNESS výprodej 🛍️💣 || Jen do neděle slevy až -61% + DÁREK!

5. Oslovení jménem

Znáte jméno příjemce? Možná vám ho vyplnil, možná ho dokážete rozpoznat z e-mailové adresy. V každém případě se vám vyplatí ho použít. Newsletter bude vypadat mnohem osobněji, třebaže jedinou personalizací bude oslovení v předmětu. Až překvapivě velké procento e-shopů na personalizaci zapomíná. Výzkumy ukazují, že e-maily, které v předmětu obsahovaly křestní jméno příjemce, měly vyšší míru otevření i prokliku než e-maily, které ho neměly. V sekci Předměty opět sledujeme, kolik odesílatelů oslovení jménem a další personalizaci využívá.

Příklady:

  • Super zoo: Zdeňku ⚡ POSLEDNÍ ŠANCE na bleskový nákup se SLEVOU 10 %
  • iSpace: Simono, vybavte se na homeoffice! Objevte naši skvělou nabídku.
  • Planetaher.cz: Tomáši, mrkni na TOP hry za březen 2021

6. Používejte otevřené a relevantní otázky

Je přirozenou reakcí člověka, že chce znát odpovědi na zajímavé otázky. Neváhejte položit zajímavý dotaz už v předmětu, ideálně tak, abyste do něj zakomponovali nějaké akční sloveso a relevantní téma – tedy například probíhající událost. Otázky představují skvělý způsob, jak zaměřit pozornost vašich čtenářů a povzbudit avizovanou zvědavost. Jinými slovy použití otázky motivuje příjemce k otevření e-mailu při hledání odpovědi.

Příklady:

  • Rock Point: Jak se vybavit, abyste z běhu měli radost?
  • Ovečkárna: Víte, proč se staví na 1. máje majky?
  • TonerPartner.cz: Proč si bankovky nemůžete vytisknout na domácí tiskárně?

7. Předmět musí mít správnou délku

Když je předmět krátký, je složité v něm něco vymyslet. Když je naopak moc dlouhý, nezobrazí se celý a asi ho jen tak někdo nepřečte celý od začátku do konce. V sekci Předměty hlídá Mailhunt za dané období průměrný počet slov, průměrný počet znaků, nejkratší předmět i nejdelší předmět. Snadno tak zjistíte, jak dlouhé předměty odesílatelé běžně píší a můžete se tomu přizpůsobit. Inspirací vám bude také přehled nejčastějších frází. A jaký předmět byl za duben 2021 nejkratší a jaký nejdelší? My to víme.

Mix zkušeností, testování a špionáže

Výše zmíněné tipy jsou všeobecné a to, co funguje jedné firmě, nemusí fungovat dobře vám. Jedinou správnou cestou je A/B testování předmětů, koukání na data z předchozích rozesílek, kreativita, používání marketingové intuice a třeba také sledování konkurence. Začněte používat Mailhunt a zjistěte, jak to dělají ostatní! Ve výsledku je cílem předmětu zazářit v hromadě dalších mailů a přimět k otevření způsobem, který bude příjemce považovat za sympatický a férový.