fbpx

Hromadné newslettery tvoří pouze část úspěšného e-mailingu. Pro e-shopaře je nezbytné přidat k běžným kampaním i ty automatické, které se spouští například při zanechání zboží v košíku, v den zákazníkových narozenin, nebo při přihlášení k odběru newsletteru a reagují tak na konkrétní aktivitu uživatele v reálném čase. Zákazníky zachytíte ve správnou dobu, a navíc s obsahem, který je zajímá, nebo jej dokonce očekávají. Proto jsme pro vás ve spolupráci s platformou Ecomail připravili představení 8 základních e-mailových automatizací pro každý e-shop. 

Základní e-mailové automatizace pro e-shopy

  • Welcome kampaň
  • Přání k svátku nebo k narozeninám
  • Výročí od prvního nákupu
  • Připomenutí opuštěného košíku
  • Naposledy prohlížené produkty
  • Cross-sell a up-sell 
  • Opakovaná spotřeba 
  • Reaktivační kampaň 

1. Poděkování za registraci k odběru newsletteru (welcome kampaň)

Pokud máte na e-shopu formulář pro přihlášení k odběru novinek, stažení e-booku, nebo třeba pop-up s nabídkou slevy na první nákup, nesmíte zapomenout nastavit i první e-mail, který nového odběratele přivítá a ve kterém najde to, co mu bylo výměnou za e-mail slíbeno.  

Welcome kampaň se může skládat i z více e-mailů, které pošlete postupně. Představte vaši firmu, řekněte odběrateli, na co se může ve vašich newsletterech těšit, nebo pošlete sérii vzdělávacího obsahu. 

Welcome kampaně jsou mimořádně účinným nástrojem první komunikace s odběrateli a mají několikanásobně lepší výsledky oproti běžným newsletterům. Míra otevření se u welcome kampaní pohybuje mezi 55 – 75 %, takže rozhodně nepodceňte jejich sílu a pusťte se do nich. 

Ukázka e-mailu s poděkováním za registraci
Ukázka e-mailu s poděkováním za registraci

2. Přání k svátku nebo k narozeninám

Ukažte vašim zákazníkům, že na ně myslíte a že vám na nich záleží a popřejte jim k svátku nebo k narozeninám. Pokud přihodíte speciální slevu jen pro ně, je navíc možné, že neplánovaně nakoupí. Takové přání můžete poslat automaticky, stačí mít křestní jména, resp. datum narození a chytrý nástroj na e-mailing pošle přání za vás. 

Přání k svátku a k narozeninám jsou dalšími z nejúčinnějších typů automatizovaných kampaní, jejich open rate se pohybuje mezi 30 – 50 %. Pokud tedy znáte jména svých zákazníků, tuto automatizaci určitě nastavte. 

Ukázka šablony s blahopřáním a slevou k svátku
Ukázka šablony s blahopřáním a slevou k svátku

3. Výročí od prvního nákupu 

Každý e-shopař chce, aby u něj zákazník nakupoval opakovaně. Ale co dělat, aby na vás zákazník nezapomněl a při dalším nákupu se neobrátil třeba na vaši konkurenci? Připomeňte se! 

Pokud u vás zákazník nakoupil pouze jednou, připomeňte se mu na výročí od prvního nákupu. Pošlete mu e-mail, představte své bestsellery a pobídněte ho k nákupu slevou nebo jinak výhodnou nabídkou, jako je třeba doprava zdarma. 

Ukázka šablony pro výročí od prvního nákupu
Ukázka šablony pro výročí od prvního nákupu

4. Připomenutí opuštěného košíku

Tipli byste si, kolik procent všech online nákupů zůstane nedokončených? Je to až 70 %!

Návštěvníci vašeho webu nahází produkty do košíku, ale pak na ně zapomenou, nákup si rozmyslí, nebo je odradí nákupní proces. Pomocí e-mailingu se ale můžete účinně pokusit zákazníky přivést zpět a motivovat je k dokončení objednávky. Jak? Stačí nastavit chytrou automatizaci o několika krocích, která zákazníka upozorní na to, že zanechal zboží v košíku.

První e-mail s připomenutím opuštěného košíku se obvykle posílá už několik hodin po nedokončení nákupu. K němu ale můžete přidat ještě druhý e-mail, který se pošle zhruba dva dny po opuštění košíku. Obsahem e-mailů mohou být prodejní argumenty vašeho e-shopu nebo různé typy akčních nabídek jako třeba sleva nebo doprava zdarma. Zkuste ale nejdříve vyzkoušet připomenutí bez slevy. Někteří zákazníci totiž mohou schválně košíky opouštět a čekat, až jim sleva přistane v inboxu. 

Ukázku e-mailu s připomínkou opuštěných produktů
Ukázku e-mailu s připomínkou opuštěných produktů

Tip: Do e-mailu s připomínkou vložte konkrétní produkty, které zákazník nechal v košíku. Díky tomu budete zákazníka ještě více motivovat k dokončení nákupu. Produkty můžete v chytrém nástroji na e-mailing do šablony vkládat automaticky. Podívejte se, jak na to >> 

5. Naposledy prohlížené produkty

Nenechte vaše zákazníky zmizet bez nákupu. Zákazníky můžete motivovat k provedení objednávky pomocí prohlížených produktů. Nastavte automatizaci, ve které zákazníkovi zašlete jeho naposledy navštívené produkty

Ukázka šablony s naposledy prohlíženými produkty
Ukázka šablony s naposledy prohlíženými produkty

TIP: Všechny nejoblíbenější automatizace nastavíte v Ecomailu během pár minut díky přednastaveným scénářům, vyzkoušejte si je zdarma.

Ecomail

6. Up-sell a cross-sell kampaně

Nabídněte zákazníkovi po nějakém čase další doplňkové produkty, které se budou hodit k již zakoupenému zboží (cross-sell kampaň) nebo například větší balení či inovovanou verzi produktu (up-sell kampaň)

Všechno může probíhat automaticky – zaslání cross-sell nebo up-sell e-mailů se spustí po zakoupení konkrétního zboží, při prohlížení doplňkových produktů, nebo při zakoupení zboží z určité kategorie. 

Příklad cross-sell kampaně
Příklad cross-sell kampaně

7. Opakovaná spotřeba

Některé produkty vydrží pár let, ale u spotřebního zboží se může jednat jen o pár týdnů či dnů. Analyzujte své produkty a zjistěte jejich průměrnou dobu spotřeby u vašich zákazníků. 

Řekněme, že prodáváte potřeby pro domácí mazlíčky. Zákazník si koupí krmení, které běžně vydrží například měsíc. Pošlete mu včas automatizovaný e-mail s připomínkou, že je čas znovu nakoupit, ať není jeho mazlíček hlady. Můžete tak předejít tomu, že by se po zboží poohlížel jinde. Pokud váš e-shop umožňuje opakovat stejnou objednávku jako minule, máte už z půlky vyhráno, pro zákazníka je pak nákup otázkou pár kliknutí. 

Ukázka šablony s připomenutím posledního zakoupeného zboží
Ukázka šablony s připomenutím posledního zakoupeného zboží

8. Reaktivační kampaň 

Podle statistik Omnisend je v každé databázi až 25 % kontaktů neaktivních, tedy takových, které u vás nenakupují, ani nereagují na vaše e-maily. To se můžete pokusit změnit pomocí automatizované reaktivační kampaně. Nabídněte vašim odběratelům nabídku, které neodoladí, a která je vrátí zpět mezi aktivní zákazníky. 

Udržení stávajících zákazníků je totiž mnohem levnější než akvizice těch nových. Automatizovaná práce s odběrateli, kteří z nějakého důvodu přestali nakupovat nebo otevírat vaše e-maily, vám tedy ušetří spoustu práce i peněz. 

TIP: Jak může vypadat úspěšná reaktivační kampaň? Podívejte se na případovou studii e-shopu Trenýrkárna >> 

Pár doporučení k e-mailovým automatizacím na závěr: 

  • Slevové kupóny – Využívejte ve svých kampaních jako je svátková automatizace, welcome kampaň nebo výročí od prvního nákupu účinné slevové kódy. Při jejich využívání si však dejte pozor, aby si na ně zákazníci nezvykli. Mohli by pak s nákupy vyčkávat, dokud jim sleva nedorazí.
  • Méně je někdy více – Vyvarujte se příliš častých rozesílek, které by pro vaše zákazníky mohly být po čase nepříjemné. Zaměřte se hlavně na informace, které jsou pro vás i vaše zákazníky nejdůležitější. Nezapomeňte, že automatizované e-maily doplňují vaše pravidelné hromadné rozesílky. Nechcete vaše zákazníky zahltit a riskovat, že o ně přijdete. 
  • Sledujte statistiky – Nezapomeňte sledovat výsledky automatizací a již nastavené kampaně pravidelně optimalizovat. 

Všechny základní e-mailové automatizace pro e-shopy nastavíte v Ecomailu jednoduše díky přednastaveným scénářům. Registrujte se zdarma a vyzkoušejte je sami.

Ecomail