Než lidé dostanou do e-mailové schránky váš newsletter, musí se přihlásit k odběru. Kolem přihlášení k newsletteru mají provozovatelé e-shopů nezřídka dotazy a po zavedení GDPR to platí dvojnásob. Single opt-in, nebo double opt-in? Je vlastně double opt-in povinný? Na první stránce výsledků na Googlu se paradoxně dozvíte dost protichůdné a neaktuální informace. A jak jsme se sami přesvědčili, ani velké e-shopy v tom nemají jasno.
Co je to double opt-in?
Double opt-in neboli dvojité ověření je metoda získávání odběratelů e-mailů. Double, protože má dvě části.
- Uživatel vyplní svůj e-mail (a případně další informace) na vašem webu a zaškrtne vám kolonku, že chce odebírat e-maily.
- Dostane na e-mail žádost o potvrzení e-mailové adresy. Klikne na odkaz, díky čemuž si můžete být jistí, že jde opravdu o jeho e-mail a on chce dostávat vaše zprávy.
Co na e-mail marketing říká česká legislativa?
Ze zákona vychází, že pokud chcete lidem posílat marketingová sdělení e-mailem, potřebujete k tomu jejich souhlas. Je to zakotvené v zákoně č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti. Další povinnosti vycházející z našeho zákoníku jsou:
- Jasně označit, že se jedná o obchodní sdělení,
- uvést totožnost odesílatele,
- přiložit adresu k odhlášení odběru.
Zákon prodejcům mimochodem umožňuje také rozesílat obchodní sdělení zákazníkům, kteří u nich nakoupili a oni díky tomu získali jejich e-mailovou adresu. Platí to ale jen za předpokladu, že má zákazník možnost jednoduchým způsobem a zdarma odmítnout souhlas a zasílání reklam odhlásit.
Je double opt-in povinný? Teoreticky ne, prakticky ano
Nejvíc se problematika double opt-in probírala v květnu roku 2018, kdy vstoupilo v celé EU v účinnost GDPR. Někteří markeťáci to tenkrát viděli jako Armageddon e-mail marketingu, ale čísla hovoří jasně: Už před rokem se dostaly počty reklamních e-mailů zpět na úroveň před zavedením GDPR. Co se vlastně s GDPR změnilo?
První podmínka v čl. 7 odst. 1 GDPR říká:
„Pokud je zpracování založeno na souhlasu, musí být správce schopen doložit, že subjekt údajů udělil souhlas se zpracováním svých osobních údajů.“
To znamená, že nestačí jen přihlášení k odběru. Firma je povinna umět doložit, že byl souhlas s zasíláním obchodních sdělení udělen konkrétním příjemcem e-mailů. Slovo double opt-in tedy sice není v směrnici GDPR ani v českém zákoníku explicitně použito, ale v současnosti je potvrzovací e-mail jediným funkčním řešením této problematiky.
Úřad pro ochranu osobních údajů vyžaduje double opt-in
Úřad pro ochranu osobních údajů (UOOU) doslova píše, že: „Podnikatel, který získává souhlas se zasíláním obchodních sdělení prostřednictvím vyplnění e-mailové adresy do registračního či jiného formuláře na jeho internetových stránkách, by měl zasílat na zadanou e-mailovou adresu žádost o potvrzení souhlasu, tedy zavést double opt-in.“
Za prokazatelný souhlas se totiž dá považovat až potvrzení této žádosti. Může proběhnout například odesláním odpovědi nebo kliknutím na odkaz. UOOU dále stanoví, že jsou podnikatelé povinni tuto informaci o udělení souhlasu uchovávat.
Několika podnikatelům kdysi prošlo, když při kontrole doložili výpisy z databáze registrovaných uživatelů, které obsahovaly registrované e-mailové adresy, datum a čas jejich registrace a dále také IP adresy, ze kterých byly registrace provedeny, ale v dnešní době ÚOOÚ už v drtivě většině bere v potaz pouze double opt-in. Double opt-in byste měli implementovat, jinak si koledujete o pokutu v řádu desetitisíců nebo dokonce statisíců korun.
Double opt-in vás zachrání nejen před pokutou
Vzhledem k tomu, že většina lidí má o GDPR povědomí a ví, že je double opt-in pro většinu firem samozřejmostí, single opt-in by mohl škodit pověsti vašeho podnikání. Double opt-in dáváte jasně najevo, že respektujete soukromí svých zákazníků i legislativu.
Díky double opt-in budete mít také kvalitnější mailing list. Vyfiltrujete adresy, ve kterých se někdo překlepl anebo si chtěl z někoho vystřelit tím, že ho přihlásil do vaší databáze. Budete chráněni před konkurencí, která by se vás pokusila poškodit zadáváním různých e-mailových adres, které si vaše e-maily nevyžádaly.
Některé zahraniční statistiky naznačují, že kvůli double opt-in přijdete až o 40 % odběratelů, ale to dnes již neplatí.
Podle statistik nástroje SmartEmailing dokončení potvrzovacího procesu probíhá v 86 % případů.
To vůbec není špatné. Uživatelé si na novou povinnost zkrátka zvykli. Čím více firem metodu používá, tím více uživatelů souhlasy potvrzuje. Jako Mailhunt double opt-in všem doporučujeme, nemluvě o tom, že v případě originálního textu může být i mail s žádostí o potvrzení odběru zajímavý.