fbpx

BIMI je zkratkou anglického názvu „Brand Indicators for Message Identification” a pokud jste se s ní ještě nesetkali, nemáte se za co stydět. Jedná se o relativně nový, ale velmi šikovný standard, o kterém zatím neví ani spousta zkušených marketingových expertů a e-commerce specialistů.

Zobrazování loga bez překvapení

BIMI představuje standardizovanou metodu zobrazování loga značky v e-mailové schránce. Proč je sjednocení metody zobrazování loga důležité a jak vám BIMI dokáže pomoci lépe komunikovat s vašimi zákazníky? Podívejme se společně na tento moderní standard zobrazování loga pod drobnohledem a dozvíte se odpovědi na všechny důležité otázky.

Proč BIMI vzniklo a kdo z ním stojí?

Každá e-mailová platforma dosud používala vlastní metodu zobrazování loga, což zákonitě vedlo k nekonzistením výsledkům. Firma, která se rozhodla rozeslat newsletter zákazníkům, si nemohla být jistá tím, kde a jak se její logo zobrazí ve schránce zákazníka. Jinými slovy se logo mohlo jinak zobrazovat na Seznamu a jinak zase v Gmailu.

Společnosti tak ztratily kontrolu nejen nad důležitou částí prezentace, ale otevřela se zde také cesta pro podvodníky. Ti mají možnost využít skulinek v mailových platformách a rozesílat realisticky vypadající phishingové zprávy.

BIMI je zásadním krokem k zamezení obou těchto problémů. Tento standard zavádí kontrolní mechanismy, které umožní zobrazení relevantního loga v hlavičce e-mailu již ve schránce pro doručenou poštu. A to jenom pro zaručeně bezpečné společnosti. Firmy, které využívají standard BIMI a mají ho správně implementován, tak při rozesílání e-mailů působí mnohem profesionálněji a adresáti e-mailů se nemusí bát, že daný e-mail pochází od odesílatele s nekalými úmysly.

BIMI vzniklo jako společná iniciativa několika velkých firem, které provozují e-mailové platformy. Do projektu se mimo jiné zapojily tak masivní konglomeráty jako Google, Yahoo!, Verizon či Fastmail, které se spojily do jedné entity s názvem BIMI Group.

Hlavním cílem BIMI Group je přinést značkám možnost přesně kontrolovat prezentaci loga v e-mailu a zaručit okamžitě viditelnou bezpečnost zpráv pro klienty.

Důležitost BIMI z hlediska marketingu

Zdá se vám zobrazení loga jako malý detail, který není důležité řešit? Vaše konkurence možná myslí jinak a může tak získat velkou výhodu.

E-mailové schránky potenciálních zákazníků jsou v dnešní době bombardovány obrovským množstvím spamových e-mailů, mezi kterými se newsletter solidní firmy snadno ztratí. S BIMI se vaše logo jasně zobrazí hned po příchodu zprávy a oddělí vás tak od záplavy neoznačených e-mailů. Kromě rychlejší identifikace newsletteru také s BIMI budujete povědomí o značce a spojujete logo s obsahem, který zákazníci oceňují. Loga jsou zpravidla automaticky stahována z různých zdrojů, s BIMI máte zobrazení loga dokonale pod palcem bez ohledu na to, zdali jste obří korporát, nebo začínající e-shop.

Vizuální stránka e-mailu je extrémně důležitá a často ještě důležitější než jeho sdělení, alespoň když přijde na vytváření pozitivního dojmu u potenciálních zákazníků. Má to ale jeden háček. Adresáti musí e-mail nejprve otevřít a skutečně si jej prohlédnout. Díky BIMI máte výrazně větší šanci, že si vašeho newsletteru lidé všimnou a zvýší se vám poměr otevřených e-mailů vůči těm zahozeným. Logo mezi přijatými maily jednoznačně zaujme na první pohled.

Bezpečnostní záruka

Jedním z velkých strašáků moderní doby je phishing neboli podvodné metody, které se tváří jako komunikace mezi firmou a zákazníkem.  BIMI mohou do svých e-mailů zakomponovat pouze firmy, které splňují náročné bezpečnostní podmínky. Tím pádem, když se vám zobrazí ve schránce logo vedle hlavičky e-mailu, tak si hned můžete být jistí, že se jedná o oprávněnou zprávu.

A teď trochu více zkratek náročných anglických frází – povíme si něco o VMC. VMC neboli „Verified Mark Certificate” je digitální certifikát, který zaručuje vlastnictví loga příslušnou firmou. V současnosti se ještě nejedná o univerzální způsob, jak zajistit pravost loga. V blízké budoucnosti lze však očekávat, že se VMC stane na e-mailových platformách (a všude jinde) standardem, podobně jako bezpečnostní certifikát SSL pro webové stránky. Google fungování BIMI na své platformě, tedy všudypřítomném Gmailu, umožnil pouze firmám, které vlastní VMC. Stejný přístup lze později očekávat i od ostatních provozovatelů.

Abychom se do toho zbytečně moc nezamotali: BIMI nefunguje jenom jako nástroj pro zobrazování loga v e-mailu, ale zároveň i jako signál zákazníkům, že e-mail je bezpečný a pochází od prověřené firmy. To se rozhodně vyplatí a poskytne firmám větší kredibilitu při komunikaci se zákazníky či obchodními partnery.

Implementace BIMI

Celý proces funguje na relativně jednoduché bázi, která ale vyžaduje dostatek zkušeností s technickým řešením e-mailových platforem. BIMI umožňuje firmám publikovat nový standardizovaný záznam DNS pro doménu, kterou vlastní. Tento záznam obsahuje také URL adresu vybraného loga. Pozor, logo musíte mít připravené ve čtvercovém formátu SVG a bez textu. Před vytvořením nového záznamu může být vyžadováno ověření platnosti VMC.

Abyste využili BIMI opravdu naplno, je nutné mít také správně nastaveno DMARC. DMARC neboli „Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance” představuje metodu ověřování pravosti e-mailů. Díky DMARC si může být adresát jistý, že daný e-mail skutečně přišel z příslušné domény. DMARC tedy zabraňuje před neoprávněným použitím domén a chrání značky před využitím jejich jména či domény podvodníky.

Celý proces je založený na ověření identity vlastníka loga a zaručení bezpečnosti jak firmy, tak koncových příjemců e-mailů. Pro skutečně dobrou a efektivní implementaci BIMI je nejlepší se obrátit na odborníky. Mailingový experti s vámi projdou všechny důležité kroky a postarají se o to, aby pro vás tento standard fungoval bez problémů.

Jak nastavit BIMI?

Nejdůležitější kroky implementace BIMI jsou následující:

  1. Uložte obrázek loga společnosti ve formátu SVG. Musí se jednat o čtvercový formát, na přesné velikosti stran nezáleží. SVG je vektorový formát, lze ho tedy zvětšovat libovolně bez ztráty kvality. Důležitý je grafická varianta SVG, ta by měla být Tiny 1.2. Ve zdrojovém kódu SVG by neměly být přebytečné informace jako údaje o použitém grafickém editoru.
  2. Vytvořte nový DNS záznam v nastavení domény, ze které newslettery chodí. BIMI záznam se nasazuje jako textový (TXT) záznam umístěný v prostoru „_bimi“ vaší domény. Výchozí záznam BIMI je „default._bimi“.
  3. Do textové část vyplňte verzi záznamu (v=BIMI1), URL adresu loga (l=) a URL adresu certifikátu loga (VMC), pokud je k dispozici (a=). Úplný záznam pak může vypadat takto:
default._bimi IN TXT “v=BIMI1;l=https://nazevdomeny.cz/logo.svg;a=https://nazevdomeny.cz/certificate.pem”

Jaké mailové schránky BIMI podporují?

V současnosti funguje BIMI jako několik pilotních projektů na různých e-mailových platformách. Nejvíce se do projektu zapojuje gigant Google. Postupně se však připojují další a na seznamu je i… český Seznam!

Z velkých poskytovatelů e-mailových schránek a řešení BIMI aktuálně podporuje:

  • Gmail
  • Google workspace
  • Yahoo (bez Japonska)
  • AOL
  • Netscape
  • Fastmail

Podporu zvažuje:

  • Seznam.cz
  • Comcast

Podporu zatím nezvažuje:

  • Outlook
  • Office 365

Uchytí se BIMI? Šance jsou vysoké

Zcela jednoznačně se jedná o skvělý způsob, jak zlepšit viditelnost newsletterů a zajistit jejich bezpečnost. Bohužel marketingová a IT oddělení často o BIMI zatím neví a nemají zkušenosti s jeho implementací. Přitom BIMI představuje neocenitelný nástroj pro marketéry, který bude brzy nejspíš na mnoha platformách vyžadován.

Z pilotních projektů vstoupí BIMI do plné funkčnosti nejspíše v druhé polovině roku 2021. Není proto na co čekat. Pokud chcete patřit k firmám, kterým od prvního pohledu záleží na prezentaci a bezpečnosti, tak by se BIMI mělo okamžitě objevit na vašem seznamu úkolů Nenechte se odradit jeho pouze zdánlivě složitou implementací. Marketéři a mailingoví experti, kteří drží krok s novými technologiemi, vám dokáží poradit od přípravy až po spuštění BIMI.

Kontrola BIMI v Mailhuntu

Závěrem pro vás máme skvělou zprávu! Mailhunt záznam BIMI kontroluje u každého webu. Přímo v detailu tak vidíte, zdali odesílatel Brand Indicators for Message Identification využívá, případně zdali má v implementaci a samotném SVG obrázku nějaké nedostatky.

BIMI záznam může být vyhodnocen jako:

  • V pořádku (zelená barva)
  • S nedostatky (oranžová barva)
  • V nepořádku (červená barva)

Kliknutím na šipku si zobrazíte detail. SVG analyzujeme ještě podrobněji, stačí kliknout na Otevřít detail SVG.

Ať si zákazníci váš brand zapamatují zamilují

U každého konkurenta vám Mailhunt prozradí, zdali již BIMI objevil a začal ho korektně využívat. Díky tomu máte možnost být o krok napřed, případně konkurenci alespoň rychle dohnat. Využívání standardu pomáhá ke zviditelnění vašeho newsletteru a konzistentnímu zobrazení brandu napříč různými kanály. Čím více zákazníci uvidí vaše logo, tím více máte možnost vrýt se jim do paměti. V momentě výběru, kde uskuteční nákup, mohou preferovat pro ně známější značky, tedy třeba tu vaši. Nezbývá než prozradit, že drtivá většina odesílatelů zatím BIMI nevyužívá. Máte tak jedinečnou možnost se odlišit!